Den smidiga färjetrafiken mellan Södra Hammarbyhamnen, Henriksdal och Södermalm riskerar att försvinna när tunnelbanan kommer till Hammarby Sjöstad.

TUNNELBANAN kommer till Sjöstan om några år och vid Luma har bygget av den nya stationen Hammarby kanals södra stationsuppgång nu startats. Stationen blir en fysisk länk mellan Hammarby Sjöstad och innerstaden där man kommer kunna gå i tunneln under kanalen. Samtidigt möjliggörs en bra bytespunkt med tvärbanan som har hållplats vid Luma torg. Men för den som vill använda passagen under Hammarby sjö krävs en giltig SL-biljett till skillnad från idag då man tar sig över till Södermalm med Lisen och Lotten som är avgiftsfria.

Hur blir det när tunnelbanan öppnar? Kommer vi att kunna välja färja som vanligt undrar inte minst alla som bor i Henriksdal. Det var inte så lätt att få svar på den frågan. På Ressel rederi svarar Jonathan Ekholm, säkerhets- och miljöansvarig, så här.

– Då Ressel Rederi, som äger Lisen, Lotten och Emelie, endast är trafikutövare i Hammarby Sjöstad på uppdrag av Stockholms stads exploateringskontor så har vi varken mandat att besvara eller vetskap om trafikens varande när tunnelbanan öppnar, säger Johathan. 

Exploateringskontoret säger sig inte heller ha någon information i ärendet.

– Det finns i dagsläget inget annat beslut än att färjetrafiken är upphandlad till 30 juni 2028, säger Kristina Glitterstam, projektledare på Exploateringskontoret. Det blir en fråga för politikerna att besluta om fortsatt trafik därefter.

Vi får vänta med besked om vi kan fortsätta att ta oss enkelt och smidigt mellan stadsdelarna även efter juni 2028.

Av: CHRISTINA HAMNQVIST